Ćwiczenie koło życia, czyli jak ruszyć z miejsca?

Jak odkryć czego chcę? A jak jest dziś?
Być może dookoła kolarstwa, sportu, pracy, domu?
Jak dostrzec siebie i swoje życie?

Mam dla Was ćwiczenie „Koło życia”, inaczej koło równowagi w życiu, jest to ćwiczenie coachingowe i kto chce może je zrobić sam oraz dalej z nim pracować.

Często żeby zobaczyć siebie i swoje życie, potrzebujemy tzw. stopklatki, obrazu, nasz umysł uwielbia obrazy, stąd też w pracy często korzystam z tego ćwiczenia, aby pomóc klientowi zorientować się, w jakim miejscu znajduje się teraz i czego w ogóle chce.

1. W ćwiczeniu jakie proponuję, na kole jest 16 różnych obszarów życia, którym możesz się przyjrzeć. Jeśli dla Ciebie tych obszarów jest zbyt dużo, może są jakieś inne, ważniejsze obszary dla Ciebie, stwórz swoje koło, wymień, wyrzuć.

2. Narysuj swoje koło na kartce lub jeśli chcesz lub skorzystaj z przygotowanego przeze mnie pliku, jest do pobrania na samym dole tego wpisu, gotowy do wydrukowania.

3. Teraz kolejno zatrzymaj się przy każdym z obszarów i oceń: Na ile w danym momencie Twojego życia jesteś zadowolony z danego obszaru. Wykorzystaj skalę punktów od 1 do 10, gdzie 1 – nie jesteś zadowolony, tutaj potrzebna jest Twoja uwaga, 10 – jesteś zadowolony. Po wybraniu punktów, postaw kropkę na linii obszaru.

4. Kiedy ocenisz wszystkie obszary własnego życia, połącz kropki.

5. Następnie popatrz na swoje koło życia i zadaj sobie kolejno pytania, udziel odpowiedzi i koniecznie je zapisz sobie:

+ Co odkrywasz po tym ćwiczeniu?

+ Które obszary wymagają Twojej uwagi?

+ Który obszar życia wpływa niekorzystnie na inne? np. Panowanie nad stresem, emocjami być może przekłada się negatywnie na Twoje zdrowie, relacje, rodzinę, radość z życia, itd.

+ Nad którymi obszarami od dziś chcesz się skupić i zacząć działać, aby Twoje życie było takie jakie chcesz? np. żeby było szczęśliwe i prawdziwe, spójne z Tobą.

+ Wybierz maksymalnie 1-2 obszary do zmiany, nie chwytaj się za więcej, każda zmiana do zmiana własnych nawyków, to wymaga energii i zaangażowania, więc jeśli chcesz efektu w danym temacie, momencie skup się i działaj kroczek po kroczku, może 1% dziennie?

PS1. Ćwiczenie warto powtarzać regularnie, np. raz w miesiącu, tzw. Life Checkpoint. No chyba, że nic nie robimy, ale to wtedy robiąc takie ćwiczenie, może to w końcu zobaczymy.

PS2. Ćwiczenie jest również bardzo pomocne w momencie życia, kiedy jest nie tak jak byśmy chcieli, ale nie wiemy kompletnie od czego zacząć, nie widzimy co możemy zrobić. Odpowiada na pytanie: CZEGO JA CHCĘ?

Trzymaj się ! Miłego dnia Ci życzę 🙂

Pliki do pobrania
Ćwiczenie Koło Życia

Jarosław Michałowski

Autor, coach, mentor, trener i bike fitter. W trakcie coachingu zainspiruje Cię pytaniami i ćwiczeniami do własnych odkryć, w czasie mentoringu dodatkowo podzieli się z Tobą wiedzą i własnym doświadczeniem. Wielokrotny mistrz i vicemistrz Polski w kolarstwie szosowym i MTB, uczestnik Pucharu Świata i Mistrzostw Świata Masters, 7-krotny zwycięzca wyścigu na brukach Piekła Przytoku. Więcej informacji znajdziesz na stronie Autor lub napisz ze strony Kontakt. Dodatkowo: Facebook, YouTube.

Przewiń do góry